Kembara Raya '09

Kongsi rasa oleh semekasrian On 6:49 PG 1 comments

Kembara raya bekas pelajar smkasr 1998 masih berjalan walaupun sudah 11 tahun meninggalkan sekolah...cuma bilangan pelajar semakin berkurangan kerana ramai yang telah berkerja dan bermentua...walaupun asyik muka yang sama dan bertambahlah seorang dua..kembara kali tetap meriah dengan gurau senda, kutuk mengutuk dan sayang menyayang ( rujuk kepada pasangan yang akan berkahwin)...kembara bermula daripada rumah si Kicap ( Syed) kemudian ke Rumah Future Dr Adah...kemudian cadangnya nak singgah rumah Maziah ( isteri aku dah masak banyak...soto yang sedap) tetapi sebab Murad nak balik dah...kami terus pi rumah cikgu Hendon....kemudian Murad balik...Syed pun kena hantar makcik mentua ke Lumut maka destinasi terakhir Rumah Short ( Udin ) berkurangan sikit tetapi sangat meriah. Mee Mak udin buat memang class...Tahun depan insyallah kita bertemu lagi....mungkin lebih ramai dari ini..

Bergambar depan rumah cikgu Hendon..tiada dalam gambar (Murad dan isteri,Isteri Udin dan anak serta Udin ( cameraman )....cuba teka sipa kat pagar tu??

Aku pula sebagai cameraman


Kat rumah Cikgu...Udin gelak besar sebab tinggal bini kat rumah hehehe


ni Kat rumah Bakal Dr Adah......


Syukur Alhamdulillah......tokey puncak niaga punya kereta...bukan join hai-o atau cosway...tapi pembekal besar kawasan tengah...(U Ismail Kamus dah naik ke kereta ni ???)

Udin dgn Honda City baru nya...waaah bgaya ko ek Raya kali ni! hehe

Category : | Read More...... edit post

Selamat Hari Raya..

Kongsi rasa oleh semekasrian On 9:00 PG 0 comments

  • Ari ni kt kolej br boleh bukak blog nie. kalo x, nk bc apa yg kwn2 post mmg x boleh.dh kena blog. dek krn std dh start cuti, mood nk keje pun dh x brape nk ada (maklum la, nk raya) maka unit ict kolej bg la kami can ari ni.

  • Jd di kesempatan nie, ct nk ucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin. dalam pada berseronok nk menyambut raya ni terasa sedih je nk meninggalkan ramadhan ni. maklumlah bila usia dh makin byk ni br ternmpak nikmatnya bulan ramadhan..

  • So, raya ni ct blk selinsing, taiping dulu. jd jemput la kwn2 yg berada di area berdekatan dtg beraya.mak mertua ct sporting dia x kisah. hehe..nk dtg tu yg penting contact dulu ye. nie no. hp ct- 0125771433

  • Selamat beraya bersama keluarga tersayang. nie 1st time ct beraya dgn anak. cm exited lbh jer.hahaha. nk tlg kumpul duit raya anak...

Category : edit post

mnanti waktu b'buka..

Kongsi rasa oleh semekasrian On 5:48 PTG 0 comments

Bukit Besar, K.Tganu :
aku sebenarnya mnantikan saat2 7.12pm.. waktu masih awal dan dari tadi aku masih melayari internet diselang-seli dgn mjaga anak kecil ku yg b'usia 9 bulan. Payah jga mlayan karenahnya, ini belum kuar yg no.2..Apapun, tgjwb tetap harus dilaksanakan sbg seorg ayah.

sebut perihal 'ayah', aku masih tfikir2 akan status aku yg kini bgelar ayah. Pejam celik pejam celik usia kita rata2 dh skitar 27-28-29 (kecualia ku yg masih dilamun usia 22-23.he). Satu angka yg agak besar jika dibandingkan 10-15 tahun lalu. Tika itu kita baru belasan tahun dan mgkin masih tcari2 identiti diri dan halatuju hdup. Kini segala perkara yg tidak kita fikirkan satu masa dahulu (hal2 kekeluargaan), mula bmain dibenak fikiran kita - kita mula mcari kaedah tbaik mdidik anak dan mcari rezeki yg telah dijanjikanNYA.

Bagi aku, waktu2 begini adalah satu tempoh masa yg memerlukan kita banyak bsabar dan btenang dlm stiap dugaan hidup, kerna kala ini kita benar2 bhadapan dgn 'tekad mbuat kputusan', yakni kputusan yg mberi kesan besar dlm kehidupan kita sterusnya. Kputusan yg kita buat akan mberi kesan pada anak isteri/suami. Dlm usia bgini, perkara yg tidak lari dlm fikiran kita ialah mcari rezeki buat mkn pakai kluarga kita. Perkara spti kesihatan anak isteri yg tganggu juga bole m'meningkan kpala-risau akan org yg tsayang! -kadangkala bole tak selera mkn kita dibuatnya!

Itu hanya sdikit dari "perkara yg difikirkan". Dikemudian hari nnti, ntah apa pula yg mlintas difikiran kita....Hmmmm biar masa menentukan.. (ajen)

Category : edit post
Kongsi rasa oleh semekasrian On 9:13 PTG 3 comments



Tajuk di atas bukanlah saya ingin membuat rombongan ke cawangan HPA atau kilang-kilang HPA. Namun apa yang saya ingin terangkan di sini adalah kenapa anda harus berada dalam perniagaan, dan penggunaan produk HPA. Secara formalnya, perkara ini diterangkan di dalam Program Perkongsian Bijak Cemerlang HPA.

Kenapa di HPA? Apa yang anda dapat? Biasanya soalan yang ditanya, apa yang anda dapat jika bersama dengan HPA, dan apakah risikonya. Istimewanya HPA adalah jika anda terlibat dalam perniagaan ini, perniagaan anda menjadi satu ibadah kerana di sini adalah perjuangan ummah. Lihat sahaja kita telah lama dimomokkan dengan isu ekonomi bumiputera khususnya Melayu yang diibaratkan sebagai tiada taring. Jika anda menjadi pengguna dan pengamal produk, 10 sen yang anda belanjakan membangkitkan sejuta satu kekuatan perniagaan Islam.

Produk-produk di pasaran menjadi ancaman kepada umat islam dan telah ‘disuntik’dengan elemen-elemen merbahaya pada nyawa, dan tidak menghormati kesucian agama islam. Kita ni bukan semuanya tahu tentang kimia. Atas sebab itu lah kita sering diperdaya dengan penggunaan bahan kimia berbahaya dalam produk makanan,minuman, mahupun barangan penjagaan diri. Penggunaan logo ‘Halal’ JAKIM juga perleluasa penyalahgunaannya. Sana-sini tulis Halal namun hakikatnya ada sesetengah produk sekadar memaparkan logo terseut sebagai alat pelaris perniagaan sahaja. Lebih mengejutkan, ada yang menggunakan nama-nama islamik dan Melayu agar pengguna Islam percaya.SOALNYA,Bagaiamana kita ingin larikan diri jika tiada jalan?. Namun HPA telah membuat satu jalan pilihan kepada kita sekaligus membangunkan ekonomi dengan baik.

Berikut adalah sebab-sebab kenapa anda harus bersama dengan HPA:

1. Diancam Produk merbahaya
2. HPA menitik beratkan industri barangan dan produk halal
3. Pendapatan tanpa had
4. Dapat ilmu penjagaan kesihatan
5. HPA adalah MLM Syariah

POSTED BY : intan

Category : edit post

Pengumuman...

Kongsi rasa oleh semekasrian On 11:13 PG 1 comments

Aku baru sahaja tukar templet blog kita agar lebih teratur dan menarik...cuma kalau cantik tak dak orang nak post pun susah jugak...aku akan cuba tulis post dalam masa terdekat...apapun terima kasih atas post kawan-kawan terutama saudara IZI ( AJEN )....


Selamat Berpuasa..

Category : | Read More...... edit post

Kek Chocolate Moist

Kongsi rasa oleh semekasrian On 6:51 PTG 0 comments



(AJEN) sejak aku tahun dua di UMS, sampai raya tahun ini, aku pasti tidak akan miss buat kek ni.. maklumlah kek feveret..apa pun, selmat bkongsi resepi ini ya..hehe



RICH CHOCOLATE MOIST CAKE

6 oz butter (170.1gm)
14 oz gula castor
3 biji telur ayam

BAHAN2

1 sudu teh NESCAFE
1 sudu teh air panas
1 sudu teh esen vanila - boleh tukar vanila kepada lemon / orange
1 sudu teh chocolate EMULCO

BAHAN2 INI DI AYAK BERSAMA:

8 oz tepung HIGH PROTEIN
2 1/4 oz serbuk koko
1 sudu teh soda bicarbonate
1 1/2 sudu teh baking powder
7 oz air panas

CARA MEMBUATNYA:

GUNA MIXER FULL SPEED:

1. Pukul mentega dengan gula sehingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu.
3. Masukkan campuran NESCAFE dan esen

PERINGKAT SETERUSNYA INI, SILA GUNAKAN SPATULA
ATAU WHISKER - JGN GUNA MIXER LAGI (tu yg menyebabkan
kek berkawah sebab kek berat)

4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan
- KACAU PERLAHAN2 - SATU ARAH SAHAJA SAMPAI TEPUNG
HILANG DARI PANDANGAN..

5. Masukkan air panas sedikit2 sambil di gaul perlahan2
6. Bakar dalam loyang 9" persegi dengan suhu 170C selama 50-60 minit
ATAU kukus - tutup loyang dgn aluminium foil - guna api biasa.. selama 1 1/2 jam.
Dah sejuk boleh buat topping gunakan melt coklat & coklat rice

Selamat mencuba

Category : edit post