Apa Mahu Kita ?

Kongsi rasa oleh semekasrian On 7:59 PTG

Aku cuba mgambil sdikit msa mcoret perkara yg tlintas di fikiran, rentetan dari apa yg berlaku di persekitaran.


Bila difikirkan usia yg smakin mningkat,pebagai pekara 'org dewasa' bmain difikiran aku, dari hal kerja, hal kehidupan bsosial, matlamat hidup dan pelbagai lagi. Sesekali t'lintas psoalan ~ "apa yg aku mahu dlm hidup ini?"

Soalan subjektif maka pelbagai jawapan subjektif diberi. Paling tidak, aku mjawab dri perspektif diri sendiri.

Secara kasar, jwpan2 sperti 'nk hidup senang', 'nk hidup bahagia dgn keluarga', 'nk perbaiki ekonomi hidup' adalah antara yg spontan dijawab kebanyakan kita. Maka timbul pula soalan, "bagaimana utk mdapat semua itu?"...jawapan nya mudah "kena lah b'usaha keras" (jawab mudah lah tapi nk buat berapa kerat je yg mampu)

Ada org nasibnya tidak semudah org lain. Pelbagai cabaran dan dugaan diusia muda nya terpaksa dilalui sblm
dia mgecapi 'hasil' dri apa yg diusahakannya itu. Ada org, mendapat ptolongan Yg Berkuasa dan dimudahkan laluannya utk hidup senang dan ada juga org yg mgambil jalan mudah dgn mlakukan perkara2 yg tidak dihalalkan oleh syarak bgi mcapai kejayaannya itu! Ada yg berkata "ini dh darurat, kalo x rasuah aku xdpt la projek tu.." Ahhh mudahnya mjawab, dimana maruah dan akidah kita? (dan kluar pula suara - alaa ajen ko tu belum di uji smpai situ. Kena kat ko nnti baru ko tau susahnya nk elak rasuah ni)..

Bagi aku mudah. Dari awal alam pkerjaan aku mula menanam rsa benci perkara2 tsebut. Pernah juga tlanjur dan pernah jga 'tsalah lgkah' namun bila diajar dan difahamkan akan selok belok urusan perniagaan dan alam kerja, maka aku cuba utk lebih bhati2 dan berusaha sedaya mgkin menolak segala kerja yg tidak berkat itu. Org kata susah nk tolak, aku kata "Ah tolak ja lah. Lebih baik mati x makan dari dpt projek yg 'dilapik' rasuah!" Bnyi mcm keras, ada org kata 'iyye lah ko ni konon2 baik ar tu', lantas aku mjawab ' memang aku baik! Rasuah perosak keluarga dan msyrakat!".... Nah, apa lgi kata mereka..Ala, biarlah mereka nk kata apa, mulut org smpai bila akan bsuara. Jgn kata org bniaga, yg guru Besar pun nk habuannya. Yg pegawai biasa pun nk juga, nk pengurus pn nk juga, yg btambah jijik, kerani pun nak juuuuuuga! Rosak kita kerna rasuah bleluasa..

Kita hidup di dunia adalah kerana Dia. Bila susah baru nk cari Dia? Ah baik x payah. Sombongnya kita kerna lupa padaNya dan memohon kala ditimpa bncana. Hati cuba mcari yg redhaNya, namun ia tidak semudah yg dijangka..Rakan2 tak semuanya yg berada dilandasan sebenar. Abis, x kan aku juga nk mgikut mereka dgn 'cara' meraka? Ah tidaaak..aku bkn yg jenis suka2 mgikut org. Aku cuba belajar, aku cuba faham dan aku sendiri cuba mcari sinarNya..

Usia makin mningkat. Nak bejaya, nk hidup bahagia, memang kena ada berkatNYA. Ada org kata 'x semayang pun x pa, yg penting kita ingat Allah slalu dan percaya pada ajaran Islam'..aku kata "ah suka ko ja cakap camtu. Itu kira ko x percaya lah! Cakap Islam tpi hidup ikut cara Yahudi Nasoro.." Org melihat kulit aku yg penuh bekas2 luka, dan bagi aku sendiri melihat perlunya 'ubat' bgi memadam segala luka2 yg pernah aku cipta!

Bicara soal hati dan kemahuan, ke mana kita 5 tahun akan datang? Renung2kan. ....Aku yakin ajal akn tiba bila2 masa saja, dan aku jga yakin, pintu taubat sntiasa tbuka. Bagi aku yg daif ilmu agama, cukup skadar myokong pjuangan Islam, mhalalkan gerakan2 kearah syariat Islam, menidak selemah2 dgn hati akan kmungkaran, dan terus menanam dlm hati utk terus mcari sinar dan redha Nya.

Wallahu a'lam..

-ajen-

Category : edit post

1 Response to "Apa Mahu Kita ?"

  1. semekasrian Said,

    btenang...tarik nafas pjg...fikir dlm2... ---apa mahu kita??? (ajen)

     

Catat Ulasan