mansuh PPSMI:fahami masalah anak2 luar bandar

Kongsi rasa oleh semekasrian On 9:33 PG

sejak smlm berita dan newspaper cerita pasal pemansuhan PPSMI...pg td otw nak g ofis, dgrla Hotfm...ada cikgu math n sains yg ngajar di luar bndr bg opinion...depa sokong pemansuhan PPSMI...emmm...bila diingat balik....memang susah nak belajar math n sains dlm BI...tambah lg budk2 sklh rendah...dulu2 pun,wlupun bljr sains n math dlm BM, tetap x faham...yela aku ni org kg, duk terceruk kat selama tu...bila tanya kat mak n abah, soalan tmbh n tolak bolehla jwb...klu bab lain lgla susah....nsb baik mak hntr g tuisyen, so survivela...
bila msk smka,math jd smkn susah bg aku...subjek lain ok lagila...hasilnya aku dpt B utk sains n math ms PMR, nak msk MRSM, jauh panggang dr api la...sampai SPM aku still lemah dlm math n sains...tu seklh kat slim river,dah dekat ngan KL tu...

teringat masa kes bdk2 4 rusyd kena marah ngan cikgu puzi sbb asyik fail add math..akhirnya kena tkr amik arab komunikasi...x dpt imagine la camne pulak klu nak bljr add math dlm BI...yg dlm BM pun sengsara....sblm SPM, aku buat lathn math tiap2 hr...hasilnya...bolehla hidup...

nnt bila anak aku dah start baca,aku akan ajar BI kat dia...tanggungjawab sbg parents n jd cnth utk ank2...lega juga math n sains dah dlm BM balik..klu x aku pun kena msk kelas math n sains dlm BI gak...yela dah maknya x pandai math n sains...

zima, putrajaya...

Category : edit post

4 Response to "mansuh PPSMI:fahami masalah anak2 luar bandar"

  1. betul...semoga terus guna BM sampai matrik...esok matrik akan jadi tidak popular sebab ramai takut kena PPSMI

     

  2. semekasrian Said,

    aku suka pndapat yg zima tulis tu (mmg up to date lah! he)...skrg ni jadi tgjwb yg besor utk kita sbg mak ayh mdidik zuriat2 kita. Jgn lupa, AGAMA lah benteng sgalanya utk kita dan zuriat kita. (ajen)

     

  3. semekasrian Said,

    salam,
    aku nak komen sikit pasal pe y zima tulis.
    ade pro n kontra nye ppsmi di mansuhkn.
    bg aku kalau peringkat rendah kalau dimansuhkn mmg bgs.biar anak2 bangsa kita nie kenal n cinta bahasa melayu dulu.
    tapi peringkat tinggi mcm matrix kena bahasa inggeris dlm pbelajaran maths n sains
    kalau tidak sukar untuk mengejar pe yg di ajar n di baca.
    nie pengalaman aku bila masuk aliran medical selepas hampir 15 tahun belajar maths n sains dlm bahasa ibunda.
    aku x msebelahi mana2
    (shimie)

     

  4. semekasrian Said,

    shimi, aku sblh kanan ko..sbelah kri mahfuz..depan zima..kui3..(ajen)

     

Catat Ulasan